Persbericht : Paris Proof Plan bekent kleur met 80-60-40 (en 20)

Communicerende vaten

Weert, 7 november 2019 – Na jarenlang alles voor iedereen  uit te zoeken en voor te denken zijn we tot het inzicht gekomen dat we alleen vaart kunnen maken als we keuzes maken en onze werkwijze sterk vereenvoudigen.

Het eerste gevolg daarvan is dat we er in onze plannen voortaan altijd van uitgaan dat er overgeschakeld gaat worden naar WTW omdat door deze keuze vervolgstappen eigenlijk altijd op hun plek vallen. De eerste stap na het verbeteren is dan natuurlijk alle kieren dichten.

In ons boek over de werkwijze die we volgen is deze visie ondergebracht in hoofdstuk 2 en daar voor al onze lezers beschikbaar.

Plaatje bij artikel : we zien vaak dat comfort ingeleverd wordt voor een laag verbruik of vice versa. 

7 tips om snel afscheid te nemen van de helft van je gasrekening – update 2019

Met deze 7 goedkope bespaarders/comfortverhogers ga je fors minder gas verbruiken. Sommige zijn extreem goedkoop en uiterst effectief maar zelden toegepast, andere zijn bijzonder onsexy maar zo mogelijk nog effectiever en vereisen een paar uur werk van een vakman. Daar gaan we.

Tip 1 : Ga meten en rekenen! Nieuw op 1 in deze update van 2019. Als je snapt wat je energie rekening betekent, als je doorgrond welk deel van je gas voor verwarming gebruikt wordt en welk deel meteen als hete stoom je schoorsteen weer verlaat wordt het een stuk makkelijker om over alle andere energievraagstukken na te denken. In hoofdstuk 2 van mijn e-boek leg ik er alles over uit. Met meetapparatuur een paar weken je slaapkamer monitoren qua-CO2 verloop tijdens de nacht en eens wat lezen over de relatie “slechte lucht” en “moe wakker worden” kan helpen om het nadenken over gezond en efficiënt ventileren in een ander daglicht te plaatsen. CO2-grafiek

  • Comfortverhoging : Geen als je niks doet, maar je krijgt grip op de problematiek waardoor je rustiger zit en een nieuw denkraam krijgt.
  • Inzicht : Maximaal
  • Complexiteit : Ga er even voor zitten
  • kosten : €25 (voor het boek) €100-€200 voor meetapparatuur

Tip 2 : De spaardouchekop

Koop een Spaardouchekop. Echt totale nobrainer dit. Hiermee stroomt er in plaats van 10 liter water maar 5 of 7,5 liter water per minuut door de CV-ketel. De besparing is niet helemaal 50% (je moet de douche iets warmer zetten) maar 30% haal je makkelijk. De waterbesparing is wel echt 50%.

  • Besparingspotentieel : 15% op je gasrekening (in zeer zuinige huizen meer)
  • Comfortverhoging : De meeste mensen willen na weekje wennen niet anders
  • Complexiteit : Met twee linkerhanden te doen
  • kosten : €59
Deurdranger

Tip 3 : Deurdrangertjes

Door een deurdrangertje op de deur naar de gang te zetten voorkom je dat er warmte uit de woonkamer de gang in stroomt en vervolgens de trap op naar boven om de slaapkamers onnodig op te warmen.

  • Besparingspotentieel : een paar % tot behoorlijk wat
  • Comfortverhoging : ik vind het fijn maar de poes zal even moeten wennen
  • Complexiteit : Eenvoudig klusje
  • kosten : €8,95 per stuk

Tip 4 : De tochtprofielen

Vervang je witgeschilderde brokkelige en kierende tochtprofielen door kwalitatief hoogwaardige renovatie-profielen, dus niet het schuimband uit de bouwmarkt. Kost je een tientje per raam. EN NIET MEER SCHILDEREN DIE PROFIELEN!

  • Besparingspotentieel : Hoog
  • Comfortverhoging : Hoog
  • Complexiteit : Niveau handige klusser
  • Kosten : plm €100 voor een woning

Tip 5 :

Het hang en sluitwerk Stel het hang en sluitwerk af zodat de klink het raam in de rubbers trekt

  • Besparingspotentieel : Hoog (als het nu niet goed is)
  • Comfortverhoging : Hoog
  • Complexiteit : Niveau handige klusser
  • Kosten : plm €1 voor een woning (nieuwe schroefjes)

Tip 6 : Waterzijdig inregelen

Laat de CV- installatie waterzijdig-inregelen door een gespecialiseerd bedrijf. Dit zal de CV meestal 15-20% efficiënter laten werken, het huis constanter op temperatuur houden en tikkende leidingen voorkomen. Het is een onwijs onsexy maatregel, je ziet er niks van, je kan er niet over opscheppen op verjaardagsfeestjes maar het werkt echt. Probleem is namelijk dat in 98% van de Nederlandse huishoudens de CV wordt opgehangen, de stekker wordt ingestoken en de thermostaat op 21 graden gezet. Als de ketel aanslaat en er kan weer gedoucht worden is iedereen opgelucht en vertrekt de installateur weer. Maar de CV draait nu als een auto met zachte banden en de choke constant aan. Het werkt maar het is verre van optimaal. CV-tunen haalt het beste uit de ketel en het verwarmingssysteem.

  • Besparingspotentieel : 15%
  • Comfortverhoging : Hoog
  • Complexiteit : Specialistisch bedrijf bellen
  • kosten : €350

Tip 7 : Maak een plan!

Maak een ParisProofPlan voor je eigen huis, voor het restje gas dat je nu nog kwijt moet raken. Alle gekheid op een stokje, je gaat de komende 30 jaar nog onnoemelijk veel onderhoud plegen aan je huis, zorg er dan alsjeblieft voor dat je dan de verstandige keuzes op weg naar vangaslos kiest. Je kan het zo gek maken als je wilt maar als je net de verkeerde dingen doet dan is het dubbelduur. Een plan maken dus.

  • Besparingspotentieel : Dat hang er van af
  • Comfortverhoging : Hangt van je wensen af
  • Complexiteit : Vermoedelijk behoorlijk ingrijpend maar in stapjes goed te doen
  • kosten : Gratis als je het zelf doet met behulp van mijn zelfhulpsite of €600 als ik langs moet komen en je persoonlijk advies wilt (let op, dit doe ik alleen nog maar Brabant en Limburg en alleen nog maar in uitzonderlijke gevallen)

Ik heb nu als ik goed tel €841 uitgegeven, ik gebruik de resterende €159 om de CV-tuner te vragen om ook de circulatiepomp van de vloerverwarming gelijk te vervangen door een gelijkstroomvariant met temperatuursensor. Scheelt weer 2 zonnepanelen aan stroom.

Ik schat dat je nu 30-40%, of zelfs 50% minder gas verbruik met een investering van slechts €1000 en je doet vast ervaring op met het verwarmen a la Warmtepomp en als bonus bespaar je net zoveel elektra als 4 zonnepanelen kunnen opwekken plus 50 kuub water.

Succes met besparen. Ik ben benieuwd hoeveel kuub / procent jullie met maar €1000 weten te besparen!

Als je meer wilt weten over wat er allemaal komt kijken bij het maken van een goed plan (of als je dat zelf wilt leren) dan nodig ik je uit mijn eBoek te lezen!

ps. Op 2 december praat ik je een hele dag bij over alles wat er komt kijken bij het maken van integrale plannen. Ih een zaal gehuurd bij ANNE, in Utrecht en er zijn nog plaatsen beschikbaar.

pps. Nummer 6 van vorig jaar (het vervangen van de MV-box is er uit gevallen omdat 9 van de 10 mensen die ik help besluiten om over te gaan om comfortventilatie met warmte-terug-winning, dus dat geld van de MV-box kan je beter in een compleet nieuw ventilatiesysteem stoppen in plaats van iets ouds en onhoudbaars te gaan optimaliseren).

Links:

De WuBaRo 80 graden warmtepomp – Wat we weten

WuBaRo

Het internet ontplofte vandaag, “in Roden komt een warmtepompfabriek die COP4 luchtwaterwarmtepompen die water van 80 graden maken.

“Lars, wat vindt jij hier nou van?”,  “Pak maar in met je verduurzamingsplannen Lars want dit is plug en play keteltje vervangen, gas er uit, stroom er in en weer door…..”

If it sounds to good to be true, it usually is. Ik ben echt reuze benieuwd dus ik ben gaan zoeken en in dit blog hou ik bij wat er aan de hand is. De diverse journalisten hebben in ieder geval weer klakkeloos persberichten over zitten tikken en verdommen het opnieuw een zakjappanner te pakken om wat basisrekenwerk te doen.

WuBaRo B.V.

vindbaarheid WuBaro met zoekmachines is slecht maar hun webadres is blijkbaar Wubaro.eu

Volgens de KvK opgericht in juni 2019

7 andere bv’s op dat adres : Grondzijl 10b, 9731DG Groningen

Wat we weten over de pomp

In het interview hierboven zit een filmpje waarin de zijkant van de pomp getoond wordt en we kunnen een stukje van het typeplaatje zien (ge-update plaatje van een andere bron waarop alles te lezen is):

Model WS-40-KW (doet net als persbericht 40 kW vermoeden)
Rated Heating Capacity : 15 kW ……. uhm
Input power : 4 kW … waarmee we gelijk de COP weten : 15/4 = 3,75 ….
Current en Powersupply zijn beetje ambigu, we houden even de 4 KW van hierboven aan tot we weten of het 380 of de in NL gebruikelijke 400V is.

En dan het interessantste, er staat wat natuurkunde op :

opwarmen van 40 naar 80C 370L/uur (maar bij welke buitentemperatuur?)
De hoeveelheid warmte die er dan wordt toegevoegd is 4187 Joules x 40 graden x 370 liter = 61.967.600 Joules in 3600 seconden = 17.213 watt

opwarmen van 60 naar 80C 640L/uur (maar bij welke buitentemperatuur?)
De hoeveelheid warmte die er dan wordt toegevoegd is 4187 Joules x 20 graden x 640 liter = 53.593.600 Joules in 3600 seconden = 14.887 watt

Dit is dus ook in de verste verte geen 45 kW! We hebben echt met een 15 kW WP te doen.

Maar wat mist : bij welke buitentemperaturen worden deze rendementen gehaald? Als dat bij 15 graden is… lekker belangrijk.

Koudemiddel is R134A, 3200 gram
Dit koudemiddel is zwaar gereguleerd en het middel wordt op termijn verboden vanwege het gevaar voor de planeet, het is een gigantisch sterk broeikasgas. Het koudemiddel is geregeld in het nieuws vanwege illegale import (link). Het verbaast me ernstig dat zoiets revolutionairs werkt met een middel dat gebruikt wordt in auto-airco’s en veel warmtepompboilers (ivm de hoge temperaturen die R134A toestaat).

Geluid : 63 dB(A)

Dat wordt nog een uitdaging als wetgeving aangenomen wordt die 40 dB op de erfgrens gaat afdwingen.

Van de Wubaro.eu website

“De eerste twee type cv-ketels die we in productie hebben zijn de standalone ketels zonder warm kraanwater met een vermogen van 30kW en 45kW.  Deze eerste serie gasvrije cv-ketels is ontwikkeld in nauwe samenwerking met een bedrijf in China. Op een relevant onderdeel van deze ketels ligt een patent dat in handen is van de oprichter van Wubaro. Door ervaringen in Azië afgelopen jaren, waar de oprichter van Wubaro bij betrokken is geweest, is het moment aangebroken om een door-ontwikkelde unit met in Nederland ontwikkelde  besturingstechniek op de Europese markt te introduceren. De opgedane internationale ervaringen zijn gebruikt om deze nieuwe ontwikkeling voor toepassingen in woningen mogelijk te maken.”

Ik heb geen patent kunnen vinden op naam van Wubbo van der Roest…..

Ik kan sowieso bar weinig vinden over Wubbo, het is net of hij pas een paar jaar bestaat…. En welke warmtepompgoeroe heeft er nou maar 1 recommendation, op het vakgebied van koeltechniek en dan ook nog van een verpleegster ? Het lijkt wel of Wubbo niet echt Wubbo is.  Hallo journalisten?LinkedIn Endorsement

Mijn visie

Hoge-temperatuur-warmtepompen zijn het goede antwoord op de verkeerde vraag (zie mijn blogs daarover op Installatie.nl). Want we moeten gewoon heel veel energie besparen om de Nederlandse klimaatdoelen te halen. Door lui een hoge temperatuurpomp te kopen (die bestaan al een poosje) en niets te doen aan de kieren en andere energieverliesposten draag je niets bij. De vlag uithangen want “wij zijn van gas los” zal heel snel niet meer geaccepteerd worden als geslaagde energietransitie.

De praktijk wijst uit dat het overgrote deel van de Nederlandse huizen prima kunnen draaien op 40-50 graden als er gezond geventileerd wordt, kieren gedicht worden en betaalbare schilverbeteringen zoals HR++ in plaats van thermopane uitgevoerd worden. En een beetje moderne CV-ketel kan prima op 40 graden gezet worden, en op die manier méér gas besparen dan door de elektriciteitscentrale overuren te laten draaien voor de hoge temperatuurpompen die staan te trappelen in de coulissen.

Tot zover

 

 

“We wachten op de uitvoering met snellere driefase-lader”

Peugeot e-208

In een persbericht meldt Peugeot ons vandaag het volgende:

Wij stellen de levering van de e-208 in ons land zélf uit. Weloverwogen, zo meldt directeur Rick Hermanns: “Het past in onze filosofie dat we de elektrische 208 wat hoger willen positioneren. We wachten daarom tot de uitvoering met snellere driefase-lader beschikbaar is. Dat sluit – denken we – beter aan bij de doelgroep.”

De fossiele autoknutselaars zijn echt helemaal van het padje en praten poep. Alles, echt ALLES, wordt in het werk gesteld om mensen nog even geen elektrische auto te hoeven verkopen en het oude vertrouwde dealernetwerk in stand te houden. Drie-fasen laden is namelijk echt helemaal nergens voor nodig. De e-208 heeft een range van een kleine 300 km, dus de kans dat een NL’se forens hem dagelijks leeg rijdt : NUL.

Als we eens serieus kijken naar de tientallen mensen in mijn netwerk die e-auto’s van divers pluimage rijden dan zien we dit:

Thuis of bij de baas laden
(Laden doe je namelijk waar de zonnepanelen zijn en auto stil staat)
5A/1 Fase = 1 kW = Thuislader op halve snelheid is 10kWh/nacht is 65 km = genoeg voor 90% NL’se forensen
10A/1 Fase = 2kW = Thuisladen met tempo = 20 kWh/nacht is 130 km –> elke e-auto- rijder krijgt bij zijn auto zo’n laadsnoer cadeau waarmee je op deze manier kunt laden.
25A/1 Fase = 5kW = SnelThuisLaden, als je laat thuis bent en vroeg weg moet = 40 kWh/nacht is zat
32A/1 Fase = 7 kW = ExtraSnelThuisLaden, voor mensen die maar 5 uur slapen.
16A/3 Fase = 11 kW = TurboThuisLaden, voor mensen die 3 uur slapen.
32A/3 Fase = 22 kW = HyperTHuisLaden voor mensen die  en hun Tesla P100D leegtrekken, elke nacht 5 uur slapen en ’s ochtends weer vroeg op pad moeten.

Publieke laadpalen / Destination Charging
16A/3 Fase = 11 kW = Standaard laadpaal
32A/3 Fase = 22 kW = Sloom-snelladen bij publieke laadpalen, als je geluk hebt

Het is alleen hier waar je met een 3 Fase lader wat voordeel hebt. Ik heb zelf een 1 fase Leaf en kan daarom bij veel laadpalen maar met 3,7 kW laden. Dus dan kan ik bij een klantbezoek van 2 uur maar 7 kWh / 40-50 km bijladen. Goede reden voor mij om geen klantbezoeken op meer dan 150 km afstand te doen.

Onderweg
Een enkele keer per maand moet je onderweg op lange reizen peperdure stroom kopen bij Snelladers van FastNed of Allego of Shell op gelijkstroom, de on-boards autolader staat buiten spel, het maakt niet uit of je 1F of 3F hebt.
50 kW / DC = vakantieladen op een lange reis, gezonde rustpauze
100 kW / DC = voor mensen die een loden pijp hebben
150 kW / DC = standaard Tesla Tempo

Voor hartaanval-kwekers
300 kW / DC = voor juniorpartners in advocatenkantoor die sparen voor een 4-voudige bypass terwijl ze rondrazen in hun Elektrische Porsche en geen tijd in rekening mogen brengen voor plaspauzes

(Want die rijden 400 km naar een klant voor gesprek van half uur en razen dan weer 400 km terug, leuk werk)

Wat mij betreft is de 3 Fase laders dus zwaar overgewaardeerd, 1 fase laden met een paar kW is voor de meeste mensen echt zat, soms zal je ’s ochtends met 75% vertrekken… prima, dan laad je hem de volgende nacht weer vol. Maar nu wachten met de introductie om je auto in een hoger marktsegment te kunnen positioneren….LOL.

(Ik weet trouwens wel waar het 3F-sentiment vandaan komt : de Jaguar iPace heeft een 1 fase lader omdat in Engeland iedereen thuis een 1 fase 80A aansluiting heeft. En aangezien de iPace nogal een slurper is moet de enorme accu elke avond naast de villa vol gedruppeld worden met de trage Nederlandse 1x25A(max) 1 fase-lader, en dat past niet bij de status. Voor deze categorie autorijders komen er peperdure DC-laders voor thuis op de markt zodat je daar je stopcontact helemaal leeg kunt zuigen 😁)

Wie durft er “bull-shit!” te zeggen tegen de BN-er?

Quality Quote

Deze week kwamen we het weer tegen. Het gebeurde toen we met twee ondernemers aan tafel zaten, die wij uit pure belangstelling met elkaar in contact wilden brengen. Ze komen er in het gesprek met elkaar achter dat ze allebei producten en diensten hebben geleverd aan een energieneutrale nieuwbouw villa van een BN-er. De eerste reactie: “oh wat leuk, ik heb daar dit mogen doen” en “daar draait mijn installatie!”.

De tweede reactie: “er is wel iets misgegaan in het ontwerp. Het ingenieursbureau heeft heel erg vastgehouden aan een gekozen inferieur ontwerp”. Beide ondernemers hadden (terecht!) hun bedenkingen bij het ontwerp. We zaten daarna wat dromerig aan tafel en zeiden tegen elkaar; “wat zou het fijn zijn als er een goede adviseur aan boord zou zitten”. 

De volgende morgen zit ik tijdens mijn eerste koffie te beseffen dat dit lang niet de eerste keer is dat we dit meemaken. En prompt komt de derde reactie binnen via een berichtje op mijn telefoon van Lars.

Stukje DM-chat Felix en Lars

Twee inzichten die in de kern laten zien wat er nog veel te vaak mis gaat:

  1. er wordt onvoldoende samenwerkt;
  2. we zeggen te weinig waar het op staat.

Overigens gebeurt dit ook bij opdrachtgevers die geen BN-er zijn. Maar mogelijk wel iets minder. Want hoe vaak krijg je de kans om ‘jouw’ product bij een BN-er toe te passen? Dat overkomt je niet vaak. Maar de transitie is pas echt geholpen als jouw product op een goede manier is toegepast bij deze BN-er. Want alleen als we “bull-shit” roepen als we het zien, en alleen als we integraal ontwerpen en samenwerken, kunnen we komen tot prestaties van woningen waar de bewoners blij van worden.

Zoals het nu nog te vaak gaat, staan we erbij en kijken er naar. Deelnemers aan het project voelen dat er keuzes gemaakt worden die niet kloppen. Maar wie durft er iets van te zeggen? En op basis waarvan dan? 

Daarom blijven we het herhalen: stel functionele prestatie eisen op met de opdrachtgever. Dan maakt het mogelijk om het gesprek veel objectiever met elkaar te voeren. Het geeft je houvast in het onderbouwen van je “bull-shit” claim.

Als leverancier en/of uitvoerder; stel jezelf de vraag: ben jij al klaar om “bull-shit” tegen de BN-er te roepen? Een mooie plaats om mee te experimenteren, denken wij. En de kans is groot dat je meer leert van een BN-er die boos op je wordt als je vasthoudt aan de kwaliteit waar je voor staat, dan je product hebben toegepast in een woning van een BN-er waarbij de woning niet zo goed presteert als kan met jouw werk erin. Want geen enkel product is zo goed dat het is opgewassen tegen een niet-integraal ontwerp en te weinig samenwerking.

Oh ja, en een onafhankelijke adviseur aan boord aan de zijde van de opdrachtgever? Dat kan zeker helpen. Maar wel eentje die de opdrachtgever er op voorbereidt dat hij of zij “bull-shit” gaat roepen als de adviseur dat ziet en deelnemers aan het project uitdaagt dat ook te doen met goede onderbouwing.

Makkelijker kunnen we het niet maken, wel leuker. Veel succes en plezier met het maximaal benutten van de kwaliteit van jouw product en diensten!

Krabbel Felix

En toen waren er 2 auteurs

Lars en Felix

En toen waren er twee auteurs

Het is hard gegaan sinds ik met kerst bedacht dat er een boek moest komen over “Van Gas Los, maar hoe dan”. Voor ik het wist was er een samenhangende manier om een integraal plan te schrijven en voor ik het wist stond ik overal in het land voor zaaltjes vol geïnteresseerden uit te leggen wat ik dan bedacht had en hoe dat dan werkt. En, floep, voor het eest in 5 jaar zat de agenda helemaal vol met vragen van particulieren, woningcoöperaties, verenigingen van eigenaren, bedrijfseigenaren die plannen willen voor kantoren en ik vergeet vast nog wat catagoriën.

Halverwege de zomer vroeg bijna buurman Felix van Gemen, ik noem hem verder gewoon Felix, me of ik het leuk zou vinden om samen aan onze gezamenlijke passie  “echt goed advies voor particulieren opschalen” wilde oppakken. Ik kende Felix en zijn kwaliteiten al een poos en ik heb daar precies één nacht over geslapen. Ik leg nog wel een keer uitgebreid uit waarom ik zo zeker wist dat Felix de juiste zakenpartner was, dat is een boek waard. De korte reden is dat ik nog nooit iemand ben tegengekomen die zo gepassioneerd een onderwerp kan oppakken en doorgraven tot je het echt begrijpt en die dan die kennis met zoveel mogelijk mensen wil delen. Felix is bijvoorbeeld de bedenker van de NoRegret-rekentool waar ik zo veelvuldig naar verwijs. ‘nough said.

Goed, vanaf nu doen we dingen dus samen en een van de dingen die we de afgelopen maanden gedaan hebben is ruimte maken in onze agenda’s zodat we zo rond deze tijd vol samen aan de slag kunnen met het bouwen van ons gezamenlijke bedrijf Slimme Stappen. De kennis die we al adviserend opdoen leggen we als vanouds vast in het Paris Proof Plan en als eerste grote uiting daarvan hebben we de week van 7-11 oktober geblokkeerd. Geen klanten, alleen maar schrijven, schrijven, schrijven (en een verstandskiesextractie als afleiding aan mijn kant :-). Met aan het eind van die week een compleet nieuw ParisProofPlan e-book dat natuurlijk weer voor alle abonnees gratis beschikbaar komt.

We hebben echt zo krankzinnig veel nieuwe inzichten opgedaan de afgelopen maanden, en we zijn klanten op zo’n onwijs gave en innovatieve manier gaan helpen dat we letterlijk lopen te stuiteren om het met jullie te gaan delen.

Lars (en Felix dus)

ps. 2 december ben ik trouwens te vinden in Utrecht, bij ANNE, waar ik weer een PPP-inspiratiedag doe.

Paris Proof Plan dagen Noord-Holland

Inspiratiedagen Noord-Holland

Op 23 en 24 September kom ik helemaal uit Weert naar Noord-Holland om twee dagen lang te vertellen over mijn avonturen tijdens het verduurzamen van woningen, vakantieparkjes, kantoren, boerderijen en flats.

Ik deel wat ik leer en leerde, vertel hoe ik van solution architect veranderde in solution architect (maar dat daar nog geen woord voor is in de bouw).

Ik lardeer stukjes bouwfysica met praktijk-cases, marktontwikkelingen, oplossingen die werken, en oplossingen die niet werken en in de middag gaan we stoeien met vraagstukken die jullie inbrengen.

Ik heb er onwijs veel zin in, en als jij dat ook hebt, meld je dan aan via onderstaande links:

23 september in Wormer (Gemeentehuis)

24 september in Amsterdam (BeNext, Station Muiderpoort)

Ik heb er zin in!

Tot gauw,

Gastblog – Slimme Stappen; ‘start with the end in mind’

Vloerverwarming

Gastblogger Felix van Gemen zet uiteen hoe je tot een Slimme Stappen-plan komt. En dat NoRegret een manier van denken is, en dé NoRegret-maatregel niet bestaat.

Slimme Stappen; ‘start with the end in mind’

Anno 2019 staan particuliere huiseigenaren voor veel uitdagingen. Dagelijks lezen we berichten in het nieuws over aardgasvrij wonen, labelverplichting bij verkoop, elektrisch vervoer of gezondheid. Zonnepanelen behoren volgens de berichten nu toch wel tot de basis van een renovatie, we stellen steeds hogere eisen aan comfort en willen de renovatie het liefst ook nog spijtvrij afronden. Dit alles leidt bij veel particulieren weer tot grote onderhoudsvraagstukken; wat doe je met verouderde kozijnen en goten of een dak dat aan vernieuwing toe is? Mogelijkheden ten overvloede, maar waar begin je dan?

“‘de installateur gaf aan dat dat niet nodig was”. De frustratie hierover was duidelijk voelbaar.

Hierop antwoorden adviseurs en verkopers van maatregelen nog vaak dat hún product de beste eerste stap is. Maar deze maatregelen worden nog te vaak genomen vanuit een eendimensionaal perspectief; “begin maar met energie besparen, dat is altijd goed”. De praktijk laat echter zien dat dit regelmatig tot spijt leidt. Niet eens zozeer op het gebied van energie, maar des te meer op andere aspecten.

Voorbeeld uit de praktijk:

“Ik stond in een woning met een compleet nieuwe vloer met een RC van maar liefst 6: ‘daar zou je nooit spijt van kunnen krijgen’, was de bewoners verteld. Toen ik voorzichtig informeerde naar de aanwezigheid van vloerverwarming was het antwoord: ‘dat hebben we niet gedaan, de installateur gaf aan dat dat niet nodig was’. De frustratie hierover was duidelijk voelbaar.”

Maar heeft de installateur iets fout gedaan? Mogelijk zag de installateur dat de woning prima warm werd door de radiatoren en de bestaande Hr-ketel met 60 graden. Echter, vanuit het perspectief van aardgasvrij verwarmen, is de afhankelijkheid van een watertemperatuur van 60 graden meestal geen handig uitgangspunt. Daarbij is de belofte dat de bewoners nooit meer koude voeten zouden hebben met een RC van 6, helaas ook niet waar te maken.

Hoe begin je aan no-regret?

Waar gaat het dan precies mis in zo’n geval? Misschien wel bij die allereerste vraag; waar begin je dan? Een betere vraag is; hoe begin je dan?

Begin als bewoner met het nadenken over jouw eigen wensen als gezin; hoe wil je wonen? Welke behoeften heb je? En kijk daarbij verder dan alleen energie. Natuurlijk denk je na over de factoren van aardgasvrij- en energiezuinigleven, maar staar je daar niet blind op. Zoom even uit en denk na over alle aspecten:

  • Gebruikers ’gemak’ (denk aan levensloopbestendigheid, extra verblijfsruimte, aansturing via telefoon)
  • Comfort (denk aan kokend water in de keuken, snelle warmtelevering)
  • Binnenmilieu (denk aan aangenaam in zomer en winter, fris binnenklimaat, geen tocht)
  • Gezondheid (denk aan reduceren van fijnstof, schimmel, mijt, pollen, etc.)
  • Onderhoud (denk aan levensduurverlenging van woning, onderhoudsarme materialen)
  • Energie (lastenontwikkeling) en duurzaamheid (aardgasvrij, circulaire materialen)

Slimme Stappen

Deze wensen, vormen het beginpunt; start with the end in mind. Deze methode noemen wij Slimme stappen:

1. bepaal je gewenste eindsituatie (in termen van bovengenoemde en eventueel additionele woningprestaties)
2. bepaal je vertreksituatie
3. bepaal dan met welke ontwikkelingen en logische mutatiemomenten je rekening wilt houden, bijvoorbeeld:

  • noodzakelijk groot onderhoud aan de schil van het huis
  • verouderde cv-ketel
  • (toekomstige) verandering gezinssituatie
  • context van de wijk (warmtenet/all electric/nog lang op gas)
  • voortgang van techniek
  • aanschaf elektrische auto
  • nieuwe keuken/badkamer

4. maak een stappenplan!

Weten hoe energiecoöperaties dit aanpakken met hun bewoners?

Dus ga met je adviseur/aanbieder in gesprek om samen de vertaling te maken naar een stappenplan dat geschikt is voor jouw situatie. Welke technieken zijn er nodig om aan deze wensen te voldoen? En welke slimme stappen zet je, op welk moment, om het uiteindelijke doel te behalen? Op deze manier kun je nieuwe opties creëren voor de volgende mutatiemomenten, in plaats van spijt te creëren door toekomstige wensen te blokkeren of te laten beperken door daarmee gepaard gaande desinvesteringen.

Krabbel Felix

Felix van Gemen, bouwde zelf zijn eigen huis.

Met toestemming herplaatst artikel dat eerder verscheen op EnergieLinq.

Naschrift : Op 2 oktober a.s. sta ik op Energy-Up op het podium waar ik zal vertellen uit mijn eigen ParisProofPlan-praktijkervaring. Eigenlijk is PPP één van de methodes om het in de “Slimme Stappen / GeenSpijt”-state-of-mind krijgen van klanten.

27 augustus ParisProofPlan-Trainingsdag in Vlissingen

Op 27 augustus pak ik de draad van het ParisProofPlan-trainingen geven weer op. Ik strijk dan neer in Vlissingen waar ik van Meewind een trainingsruimte aangeboden heb gekregen (waarvoor dank!).

Ik ga weer in geheel eigen stijl een hele dag met jullie de diepte in met praktijkvoorbeelden uit mijn eigen adviespraktijk en die vul ik graag aan met vragen die jullie aanbrengen. De ervaringen die ik in Groningen en Friesland tot nog toe opdeed neem ik mee naar Zeeland, alsmede de nieuwe cases die de afgelopen maanden weer op mijn pad kwamen.

Deze keer zal ik o.a. een kort intermezzo over rekenen met Waterstof opnemen in het programma naast de reguliere onderwerpen als kierdichting, ventilatie, de onzin van hysterisch isoleren en het uitstellen van het warmtekeuzemoment.

Als je dus interesse hebt in hoe je nou een woning in Slimme Stappen gereedmaakt voor het onvermijdelijke gasafscheid, dan raad ik je mijn cursus van harte aan.

Net zoals de vorige keren weer volledig verzorgd met lunch, deelnemingscertificaat, gratis toegang tot mijn ebook “Van-Gas-Los-Maar-Hoe dan?” en inclusief BTW.

Ik heb plek voor 12 mensen, er zijn nog 10 stoelen beschikbaar!

PPPDD-20190827-ZEE-ECO

 

De vliegschaamte voorbij … een review

De vliegschaamte voorbij … een review

Carlo van de Weijer schreef deze week een lezenswaardig stuk in het FD over “De vliegschaamte voorbij” (link onder artikel). Hier wat kanttekeningen van mij.

De strekking van het artikel is dat we binnen niet al te lange tijd uit elektriciteit en kooldioxide uit de lucht recyclebare kerosine kunnen maken, en omdat die kringloop gesloten is wordt vliegen klimaatneutraal. Tot zover ben ik het helemaal met hem eens. Omdat je voor vliegen alleen vliegvelden en geen verbindingsinfrastructuur zoals bij treinen nodig hebt wordt vliegen de beste transportoptie voor de toekomst.

Tot zover de vreugde en jolijt.

Futuristisch V-vormig-vliegtuig dat 15% zuiniger zou zijn dan bestaande vliegtuigen.

Nu de harde realiteit

We nemen een populair zoals vliegtuig de Boeing 737 Max. Die verbrandt 20 ton kerosine per 6500 kilometer. Vliegtuigen zijn al extreem efficiënt omdat het vliegbedrijf geld verdient als er bespaard wordt op kerosineverbruik. Nu gaan we heeeeeeel ver in de toekomst kijken en doen alsof alle vliegtuigen die nu vliegen afgeschreven zijn en vervangen zijn door het allerzuinigste wat nu bedacht kan worden : nóg 15% zuiniger. Dan verbrandt dat toestel 17 ton kerosine per 6500 kilometer. Retourtje Antalya.

In een kilo kerosine zit 12,8 kWh aan chemische energie die bij verbranding vrijkomt. Er wordt dan warmte en CO2 gevormd (en roet en waterdamp = vliegtuigstrepen). De grap van scheikunde is dat we nu dus ook weten wat de MINIMALE energie is die we in een fabriek moeten stoppen om er weer kerosine te maken, 12,8 kWh per kilo! Dusssss…. Om voor een retourtje Antalya kerosine te maken hebben we 17.000 x 12,8 = 217.600 kWh  nodig. Als de fabriek 100% efficiënt is. Maar dat is onmogelijk, je hebt altijd verliezen. Ik ga aardig zijn. De fabriek is 75% efficiënt. We hebben dan 290.000 kWh nodig.  Een modern zonnepaneel wekt 290 kWh op jaarbasis op. We hebben dus de jaaropbrengst van 1000 zonnepanelen nodig. Voor 1 retourtje.

250 miljoen zonnepanelen nodig

Elk jaar bezoeken 250.000 vliegtuigen Schiphol (500.000 vliegbewegingen) zodat we ongeveer 250 miljoen zonnepanelen nodig hebben. Alleen om te vliegen. 412 vierkante kilometer. 20 bij 20 kilometer. En elk jaar 20 vierkante kilometer er bij om de 5% groei op te vangen.

Energietransitieopgave

Het klinkt alsof dat best te doen is, maar dit zijn EXTRA panelen. Ik heb voor de grap eens gekeken hoeveel PV-opwek we moeten neerzetten naast de huidige opwek die er meest staat om huishoudens te verduurzamen…. 20x zoveel!

Probleem 3

Kooldioxide-uitstoot op zeeniveau is niet hetzelfde als kooldioxide-uitstoot op 10 kilometer hoogte. En op deze manier blijft de vliegindustrie een transportmachine om kooldioxide hoog in de atmosfeer te dumpen, samen met veel roet en waterdamp (vliegtuigwolken zullen niet minder worden met elektrokerosine).

Het echte probleem

Vliegen is per kilometer belachelijk goedkoop. En dat is best een knappe prestatie… het is zo goedkoop geworden door de schaalgrootte steeds verder op te voeren, te investeren in nieuwe technieken en natuurlijk omdat vliegen helemaal belastingvrij is. Geen accijns op de brandstof, geen BTW en een zeer vriendelijk fiscaal milieu voor de vliegvelden. Voor de regionale vliegvelden komen daar nog Europese subsidies bij.

En dus vliegen we voor €160 naar een zandstrand 3000 kilometer verderop voor 2 cent per kilometer. Dát is het echte probleem, Zelfs met 100% belasting vliegen we nog voor minder dan een stuiver per kilometer.

Samenvatting

Duurzaam vliegen….ik geloof er niet in. We kunnen wellicht de lat heel hoog leggen en uitstootloos gaan vliegen met elektrische turboprop vliegtuigen maar daar blijft toch nog minstens de helft van de schone elektra voor nodig als voor elektrokerosine. Dus als je voor schoon vliegen bent moet je morgen naar het malieveld om kern- en/of thoriumcentrales te eisen. Die zijn vermoedelijk gelijkertijd klaar met de de benodigde elektrokerosineraffinaderijen.

De echte oplossing zit hem in het genieten van de dronebeelden van Floortje Dessing en vervolgens de zelfbeheersing opbrengen om niet meteen naar tjieptickets te klikken.

(Pas 9 jaar zelfgekozen niet-vlieger)

Link naar artikel van Carlo de Weijer

Nabrander : Ik vermoed dat de elektrisch hybride turboprop sneller geïntroduceerd zal worden dan het 15% zuinigere straalvliegtuig hierboven. Deze is zo’n 20% zuiniger dan een gewone turboprop. Wel alleen geschikt voor langzaam vliegende vliegtuigen. Maar we moesten toch onthaasten :-).