“We wachten op de uitvoering met snellere driefase-lader”

Het beste plan maak je zelf

“We wachten op de uitvoering met snellere driefase-lader”

15 oktober 2019 Blog 2
Peugeot e-208

In een persbericht meldt Peugeot ons vandaag het volgende:

Wij stellen de levering van de e-208 in ons land zélf uit. Weloverwogen, zo meldt directeur Rick Hermanns: “Het past in onze filosofie dat we de elektrische 208 wat hoger willen positioneren. We wachten daarom tot de uitvoering met snellere driefase-lader beschikbaar is. Dat sluit – denken we – beter aan bij de doelgroep.”

De fossiele autoknutselaars zijn echt helemaal van het padje en praten poep. Alles, echt ALLES, wordt in het werk gesteld om mensen nog even geen elektrische auto te hoeven verkopen en het oude vertrouwde dealernetwerk in stand te houden. Drie-fasen laden is namelijk echt helemaal nergens voor nodig. De e-208 heeft een range van een kleine 300 km, dus de kans dat een NL’se forens hem dagelijks leeg rijdt : NUL.

Als we eens serieus kijken naar de tientallen mensen in mijn netwerk die e-auto’s van divers pluimage rijden dan zien we dit:

Thuis of bij de baas laden
(Laden doe je namelijk waar de zonnepanelen zijn en auto stil staat)
5A/1 Fase = 1 kW = Thuislader op halve snelheid is 10kWh/nacht is 65 km = genoeg voor 90% NL’se forensen
10A/1 Fase = 2kW = Thuisladen met tempo = 20 kWh/nacht is 130 km –> elke e-auto- rijder krijgt bij zijn auto zo’n laadsnoer cadeau waarmee je op deze manier kunt laden.
25A/1 Fase = 5kW = SnelThuisLaden, als je laat thuis bent en vroeg weg moet = 40 kWh/nacht is zat
32A/1 Fase = 7 kW = ExtraSnelThuisLaden, voor mensen die maar 5 uur slapen.
16A/3 Fase = 11 kW = TurboThuisLaden, voor mensen die 3 uur slapen.
32A/3 Fase = 22 kW = HyperTHuisLaden voor mensen die  en hun Tesla P100D leegtrekken, elke nacht 5 uur slapen en ’s ochtends weer vroeg op pad moeten.

Publieke laadpalen / Destination Charging
16A/3 Fase = 11 kW = Standaard laadpaal
32A/3 Fase = 22 kW = Sloom-snelladen bij publieke laadpalen, als je geluk hebt

Het is alleen hier waar je met een 3 Fase lader wat voordeel hebt. Ik heb zelf een 1 fase Leaf en kan daarom bij veel laadpalen maar met 3,7 kW laden. Dus dan kan ik bij een klantbezoek van 2 uur maar 7 kWh / 40-50 km bijladen. Goede reden voor mij om geen klantbezoeken op meer dan 150 km afstand te doen.

Onderweg
Een enkele keer per maand moet je onderweg op lange reizen peperdure stroom kopen bij Snelladers van FastNed of Allego of Shell op gelijkstroom, de on-boards autolader staat buiten spel, het maakt niet uit of je 1F of 3F hebt.
50 kW / DC = vakantieladen op een lange reis, gezonde rustpauze
100 kW / DC = voor mensen die een loden pijp hebben
150 kW / DC = standaard Tesla Tempo

Voor hartaanval-kwekers
300 kW / DC = voor juniorpartners in advocatenkantoor die sparen voor een 4-voudige bypass terwijl ze rondrazen in hun Elektrische Porsche en geen tijd in rekening mogen brengen voor plaspauzes

(Want die rijden 400 km naar een klant voor gesprek van half uur en razen dan weer 400 km terug, leuk werk)

Wat mij betreft is de 3 Fase laders dus zwaar overgewaardeerd, 1 fase laden met een paar kW is voor de meeste mensen echt zat, soms zal je ’s ochtends met 75% vertrekken… prima, dan laad je hem de volgende nacht weer vol. Maar nu wachten met de introductie om je auto in een hoger marktsegment te kunnen positioneren….LOL.

(Ik weet trouwens wel waar het 3F-sentiment vandaan komt : de Jaguar iPace heeft een 1 fase lader omdat in Engeland iedereen thuis een 1 fase 80A aansluiting heeft. En aangezien de iPace nogal een slurper is moet de enorme accu elke avond naast de villa vol gedruppeld worden met de trage Nederlandse 1x25A(max) 1 fase-lader, en dat past niet bij de status. Voor deze categorie autorijders komen er peperdure DC-laders voor thuis op de markt zodat je daar je stopcontact helemaal leeg kunt zuigen 😁)

 

2 antwoorden

  1. Pascal Bleij (Mr. Happy) schreef:

    En dan vergeet je 1 klein ding. Een heleboel huizen hebben 3x25A. En dan geeft laden met 25A op 1 fase wat net onbalans. Dus voor de net beheerder is 3 fase laden (en dan met max. 5-10A natuurlijk) veel beter te beheren en is er minder koper nodig in de grond. Maar het DC mannetje is dat natuurlijk helemaal oneens met me. En dat klopt. Maar we hebben geen DC in de wijken dus is 3 fase wel handig. Met de rest van ‘standup comadian’ teksten ben ik het wel eens.

  2. Floris Mokveld schreef:

    Ik ben het niet met je eens met betrekking tot de openbare laadinfrastructuur. Als je op 1 fase aan de openbare laadpaal je lege 208 wilt laden ben je echt te lang bezig. Andere provincies dan Limburg kozen voor zwaardere openbare laders. Ik wil mijn elektrische auto inzetten als buurtauto die dan wel vol klaar moet staan. Rekenen aan Kona en Niro met eenfaselader kwamen op 16 -24 uur laden in Limburg. Ik zou niet snel een eenfaseladende auto kopen ondanks jouw berekeningen. Zelfs de verkopers waren niet op de hoogte van de impact op laadsnelheid in Limburg. Bleven volhouden dat Kona en Niro in 8 uur opgeladen waren. (Ja aan de 80A lader van de garage wel, maar niet aan de Nuon palen). Objectieve voorlichting aan toekomstige kopers is essentieel. Geen bagataliseren van reëel issue in Limburg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *